Basiswaarde bestaat één jaar!

een jaar Basiswaarde - LeanPrecies een jaar geleden heb ik onder de naam Basiswaarde mijn eigen bedrijf ingeschreven bij de KvK in Amersfoort. Voor mij een heel bijzondere stap omdat ik er best een lange tijd naartoe heb gewerkt. Na 20 jaar in loondienst, en veel geleerd te hebben, ben ik nu helemaal zelf verantwoordelijk voor mijn toekomstplannen en ambities. Iets waar ik veel energie van krijg!

Bij de opstart ben ik tegen veel verschillende zaken aangelopen, waar ik over na moest denken en besluit over nemen. De naam had ik snel bedacht en nooit meer over getwijfeld. Maar daarna was de volgende stap het schrijven van een business plan. Ik dacht dat ik mijn zakelijke plannen toen wel duidelijk had. Maar bij het opzetten van mijn website kwam ik er achter dat ik een aantal belangrijke elementen toch nog niet concreet en helder (genoeg) had. Het heeft me een hele tijd en herschrijven gekost om uiteindelijk de juiste inhoud en lay-out op mijn site te hebben. Nu ik het na een jaar teruglees ben ik nog steeds tevreden en zijn er natuurlijk altijd punten te verbeteren. Bijvoorbeeld de template. Daarnaast heb ik gemerkt dat het ook heel belangrijk is dat ik werd gesteund door de mensen in mijn direct omgeving. Dat geeft vertrouwen en positieve energie!!

In mijn business plan had ik destijds mijn missie alsvolgt omschreven: “MKB (industrie, bouw en logistiek) behouden voor Nederland door het vergroten van hun klantwaarde én productiviteit”. De verschillende opdrachten (ook buiten dit kader) die ik tot nu toe heb uitgevoerd is gebleken dat daar inderdaad mijn kracht ligt. Ik ben een “leanwerker” (afgeleide van de veelal in de agrarische sector werkzame loonwerker); een lean expert die meewerkt/-loopt (= Gemba) in het proces zodat op basis van feiten en concrete ervaringen het verbeterpotentieel wordt bepaald. Vervolgens wordt dit samen met alle betrokkenen geïmplementeerd en het juiste resultaat gerealiseerd.

Conclusie: Voor mij heeft Kaizen (veranderen ten goede) zeker goed uitgepakt en ben ik een voor mij bijzondere weg ingeslagen

Lean Kaizen

 

Standaardisatie is de basis voor verbeteren

Standaardisatie van werk heeft de laatste tijd een negatieve lading. Het wordt vaak geassocieerd met verveling, sleur en repeterend werk. Ik hoor het steeds vaker in combinatie met Lean. Echter standaardisatie is de basis voor verbetering. Zonder is het onmogelijk de productiviteit te verbeteren.

Standaardiseren heeft als doel om te leren, te ervaren en te perfectioneren en niet om de ziel uit een proces of activiteit te halen. En laten we eerlijk zijn, iedereen houdt op zijn eigen manier toch van standaarden. We rijden allemaal elke dag dezelfde weg naar het werk, hebben hetzelfde ochtend ritueel, hebben een vaste plek voor veel van onze gebruiksvoorwerpen (behalve de autosleutels) en stoppen allemaal voor een rood verkeerslicht. Onze hersenen zijn daar ook op ingesteld.
Of stel dat je een ongeluk krijgt en met een ambulance wordt afgevoerd naar een ziekenhuis. Dan wil je toch dat de ambulance broeders de overdracht in het ziekenhuis goed snel en accuraat (lees effectief en efficiënt) doen. Dat doen ze door een standaard protocol te volgen. En ja, elk ongeluk en elke patiënt dus elke overdracht is anders, maar het proces van overdracht is gestandaardiseerd en altijd hetzelfde. Zelfde geldt voor brandweer, ontruimingsoefening en nog veel meer. Er is een bepaalde standaard en van daaruit wordt gewerkt en daarbinnen is er voldoende vrijheid en ruimte voor vakmanschap.

Wanneer medewerkers allemaal op een andere manier werken en de kwaliteit of klanttevredenheid is slecht, waar moet je dan beginnen met verbeteren? Dat is onbegonnen werk. Daarnaast bevorderd standaardisatie het samenwerken omdat ieder de zelfde basis heeft en het veel minder onnodige discussie ontstaat.

Bruce Lee

Bovenstaande foto, die ik onlangs op Twitter voorbij zag komen, deed me denken aan de 10.000 uur regel bij sporters. Deze regel zegt dat experts en sporters gemiddeld 10.000 uur werken, trainen en/of wedstrijden spelen om succesvol te worden. Zoals de Nederlandse zwemmers en schaatsers voor het behalen van de gouden Olympische medaille. Dat doen ze echt niet met elke keer een ander trainingschema of manier van voorbereiden. Als je het altijd op dezelfde manier blijft doen zonder er van te leren, wordt het sleur. Wanneer je het echter gebruikt als basis voor continu verbeteren is het de weg naar perfectie.

Experiment versus ‘in één keer goed’

De laatste 4 dagen ben ik bezig geweest om mijn eigen website te maken. Ik ben helemaal geen expert, maar het leek mij een mooie uitdaging om het eens zelf te proberen. Ik heb daarvoor gekozen om het in WordPress te maken. Door verschillende mensen in mijn omgeving genoemd als één van de betere oplossingen. Het heeft me aardig wat werk en uurtjes gekost om te hebben wat er nu staat. Ten eerste omdat ik geen ervaring heb met WordPress en ten tweede omdat ik ook nog eens werd gedwongen mijn verhaal goed neer te zetten. Is het nu af? Nee zeker niet, maar ik denk dat het een goed uitgangspunt is om vanaf hier verder te bouwen.

Mijn gedachten gingen tijdens het maken van de site uit naar het feit of dit nu allemaal wel zo efficiënt en effectief is. Tenslotte kan een expert de site waarschijnlijk in een uur of twee bouwen en had het nu allang klaargestaan. Ik vind echter dat ik de content zelf moet kunnen beheren en daarom heb ik het zelf allemaal uitgezocht via Youtube en ander hulpmiddelen. Daarbij vind ik het een mooi experiment. Iets wat in de Lean Startup ook wordt gepredikt. Start en ervaar hoe het is en wat de feedback zal zijn. Dit staat dus eigenlijk haaks op het idee om dingen in één keer goed te doen.

Wat is nu het verschil? Voor mij, in deze situatie, in ieder geval het verschil dat niemand nu iets van mij verwacht, behalve ikzelf. Er is geen klant die verwacht dat ik een product of dienst in één keer goed lever. Ook is de site nu waarschijnlijk eerder online omdat ik niet hoef te wachten op een expert en het hele proces van uitzoeken, offerte ontvangen etc nu achterwege is gebleven. Daarbij kunnen deze twee punten (experiment & in één keer goed) prima naast elkaar bestaan. Ook wanneer er wel een klant is, kun je experimenteren en toch dat wat je aflevert van hoge kwaliteit laten zijn. Wanneer de verwachtingen maar worden gemanaged. Als de klant mee wordt genomen in het proces van experimenteren kan het naar alle tevredenheid een prima product of service ontvangen.

Conclusie: Experimenteren (volgens bijvoorbeeld de Lean Startup filosofie) maakt dat een product of dienst sneller op de markt gezet kan worden. En in mijn specifieke geval heb ik er heel veel van geleerd. Ik kan vanaf nu mijn eigen website beheren en updaten en hoef daarvoor niet te wachten totdat een expert beschikbaar is. En in de toekomst kan ik zelf de content en lay-out (Theme) aanpassen.

Ik verneem graag wanneer iemand op- of aanmerkingen heeft op de eerste versie van mijn experiment: www.basiswaarde.nl