Experiment versus ‘in één keer goed’

De laatste 4 dagen ben ik bezig geweest om mijn eigen website te maken. Ik ben helemaal geen expert, maar het leek mij een mooie uitdaging om het eens zelf te proberen. Ik heb daarvoor gekozen om het in WordPress te maken. Door verschillende mensen in mijn omgeving genoemd als één van de betere oplossingen. Het heeft me aardig wat werk en uurtjes gekost om te hebben wat er nu staat. Ten eerste omdat ik geen ervaring heb met WordPress en ten tweede omdat ik ook nog eens werd gedwongen mijn verhaal goed neer te zetten. Is het nu af? Nee zeker niet, maar ik denk dat het een goed uitgangspunt is om vanaf hier verder te bouwen.

Mijn gedachten gingen tijdens het maken van de site uit naar het feit of dit nu allemaal wel zo efficiënt en effectief is. Tenslotte kan een expert de site waarschijnlijk in een uur of twee bouwen en had het nu allang klaargestaan. Ik vind echter dat ik de content zelf moet kunnen beheren en daarom heb ik het zelf allemaal uitgezocht via Youtube en ander hulpmiddelen. Daarbij vind ik het een mooi experiment. Iets wat in de Lean Startup ook wordt gepredikt. Start en ervaar hoe het is en wat de feedback zal zijn. Dit staat dus eigenlijk haaks op het idee om dingen in één keer goed te doen.

Wat is nu het verschil? Voor mij, in deze situatie, in ieder geval het verschil dat niemand nu iets van mij verwacht, behalve ikzelf. Er is geen klant die verwacht dat ik een product of dienst in één keer goed lever. Ook is de site nu waarschijnlijk eerder online omdat ik niet hoef te wachten op een expert en het hele proces van uitzoeken, offerte ontvangen etc nu achterwege is gebleven. Daarbij kunnen deze twee punten (experiment & in één keer goed) prima naast elkaar bestaan. Ook wanneer er wel een klant is, kun je experimenteren en toch dat wat je aflevert van hoge kwaliteit laten zijn. Wanneer de verwachtingen maar worden gemanaged. Als de klant mee wordt genomen in het proces van experimenteren kan het naar alle tevredenheid een prima product of service ontvangen.

Conclusie: Experimenteren (volgens bijvoorbeeld de Lean Startup filosofie) maakt dat een product of dienst sneller op de markt gezet kan worden. En in mijn specifieke geval heb ik er heel veel van geleerd. Ik kan vanaf nu mijn eigen website beheren en updaten en hoef daarvoor niet te wachten totdat een expert beschikbaar is. En in de toekomst kan ik zelf de content en lay-out (Theme) aanpassen.

Ik verneem graag wanneer iemand op- of aanmerkingen heeft op de eerste versie van mijn experiment: www.basiswaarde.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>